Coș

Coș

Broșe cu libelule sau drumul libelulei în cultura europeană

(timp de citire: 4 minute)

Dintre toate insectele care au prezentat un interes pentru oameni, libelula are un loc aparte. În Europa a existat un interes pentru insecte, dar nu neaparat pentru libelulă. Fluturii erau preferați, iar libelula avea conotații negative și era asociată cu vrăjitoria de cele mai multe ori.

Cum au apărut bijuteriile cu libelule în Europa

Evenimentul care a influențat apariția pasiunii pentru libelule în Europa și Statele Unite, a fost stabilirea relațiilor diplomatice dintre Franța și Japonia la sfărșitul secolului XIX, care a avut ca efect dezvoltarea comerțului. Abundența obiectelor de proveniență japoneză a dus în Europa la ceea ce se poate numi o adevărată modă a japonismelor. Acesta a fost modul prin care libelula a primit o nouă simbolistică, împrumutată din cultura japozenă. În comparație cu insectele care trec printr-un proces deosebit de metamorfozare, de la omidă, la crisalidă și în final la insectă zburătoare, cum este cazul fluturilor, metamorfoza libelulei (dintr-o larvă acvatică, numită naiadă, iese libelula) nu a prezentat prea mult interes. Mai degrabă comportamentul libelulei i-a fascinat pe japonezi. Libelula este un prădător puternic și feroce. Cele patru aripi ale sale se mișcă independent, ceea ce face ca libelula să își poată schimba rapid direcția de zbor. În cultura niponă, libelula a fost o emblemă națională, un simbol al curajului și puterii. A fost chiar denumită insecta indistructibilă (katsumushi). Se mai spunea că libelula aduce vești bune.

Moda bijuteriilor cu insecte

Revenind sfârșitul secolului XIX în Europa, pe fondul unei preferințe generale pentru obiecte de proveniență niponă, trebuie să recunoaștem meritului lui René Lalique (designer și bijutier francez) pentru moda bijuteriilor Art Nouveau cu insecte. Încheierea secolului XIX și trecerea în secolul XX, aducea și o nouă ideologie. În pragul Primului Război Mondial, efemeritatea vieții a fost o caracteristică a acelor ani. În acest sens, viața era percepută ca fiind scurtă și oamenii doreau să se bucure de ea.

Broșe libelule, o nouă provocare

Pentru stilul Art Nouveau, insectele exprimau în modul cel mai fidel ideea de efemeritate a vieții. Corpul elongat al libelulei era considerat estetic mai ales de bijutieri. Iar redarea translucenței aripilor libelulei, care nu par solide, devenea o provocare, se foloseau pietrele prețioase și emailul pentru a obține acest efect. Față de fluturi care erau considerați doar frumoși, de gărgărițe care erau drăgălașe și de albinele folositoare, libelula s-a diferențiat prin eleganță. Spre deosebire de celelalte insecte emunerate, libelula era sofisticată. Avea aripi duble delicate, străvezii și un zbor absolut fascinant. De îndată ce a intrat în cultura europeană susținută de estetica Art Nouveau, libelula a devenit un motiv decorativ omniprezent, de la bijuterii și mici obiecte decorative la textile și corpuri de iluminat.

Broșă libelulă sau fluture? o alegere dificilă

Nu au fost puține dățile în care m-am întrebat de ce ar alege un bijutier să realizeze o bijuterie, fie ea broșă, pandantiv, cercei sau inel în formă de libelulă și nu de fluture. Aripile mari ale fluturelui mi se păreau elementul perfect pentru redarea viziunii artistice a designerului. Probabil că, pentru un bijutier sau designer, este o provocare mai mare să redea translucența aripilor sau grația libelulei, decât cromatica aripilor fluturilor. Nu încerc acum să desconsider bijuteriile cu fluturi care au fermecul lor, dar încerc să găsesc un mic loc și pentru libelulă în lista preferințelor iubitorilor bijuteriilor cu insecte. Dacă vă plac bijuteriile cu insecte, nu uitați de libelulă! Consider că bijuteriile cu libelule își merită pe deplin locul pe care l-au obținut în modă. Personal îmi plac bijuteriile cu insecte de orice tip, dar cred că dintre toate tipurile de bijuterii, broșa iese în evidentă. De ce? Pentru iluzia pe care o creează. Prinsă pe reverul unui sacou, pe o cămașă sau rochie, mica vietate înaripată pare că s-a decis să se așeze pe umărul unei doamne și să stea acolo o perioadă. Pur și simplu pare natual. 

Iar acum, la finalul articolului, te invit să vezi colecția de bijuterii din argint cu insecte Daisy Fay. Însă dacă îți plac toate broșele, atunci colecția de broșe te așteaptă aici.

Bibliografie

Forrest L. Mitchell, James L. Lasswell, A Dazzle of Dragonflies,Texas A&M University Press, 1955, Texas

Large, Elisabeth, „In the world of design, dragonflies are flying high”, The Baltimore Sun, 1999, http://articles.baltimoresun.com/1999-06-27/news/9906300323_1_dragonfly-gifts-and-accessories-bug (7-martie-2018)

Moonanaug, Wendy, „Dragonflies Shimmering As Jewelry”,The New York Times, 1999, http://www.nytimes.com/1999/08/13/arts/antiques-dragonflies-shimmering-as-jewelry.html (7-martie-2018)

„René Lalique”, Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Lalique (7-martie-2018)

„Insects in Culture”, Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Insects_in_culture (7-martie-2018)

No Replies on

Broșe cu libelule sau drumul libelulei în cultura europeană

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *